Bu aşamalar kişiden kişiye faklılık gösterir.Önceden yaptığımız beslenme şekli ve vücudun durumu göz önünde bulundurularak bu aşamlarda çok daha esnek ve değişken şekilde yol kat edilebilir.
Bağısağın en hızlı iyileştiği aşamalar 1 ve 2.Ben çok uzun bir süre 4. aşamada kalmayı düşünüyorum.Bana bu beslenme şekli yeterde artar şimdilik.Tabi bazılarımız için fazla çeşit bulunmadığından sıkıcı gelebilir giriş diyeti.Fakat doğaya bir bakın hangi hayvan türü insanlar kadar bu denli çeşitli gıda tüketiyor.
Sadece 4. aşamaya kadar bile çok fazla gıda çeşidi bulunuyor diyette.
1. ve 2. aşama en hızlı iyileştirenlerden fakat daha fazla detoks yapılması için 4. aşamadaki sebze suyuda gereklidir.
Krep yapmayı önermiyorum o biraz zevk işi ve bağırsağı zorlayabilir.Aslında krep bazı durumlar yaşanabilir diye konulmuş. (çocuk mızmızlanır ve canı artık daha farklı şeyler ister diye belki)
Bu yazıyı gaps kitaptan özet bir şekilde ana hatlarıyla açıklanmış yazıdan aldım ve değiştirerek sizlere sundum.Üstüne Dr.Natasha’dan kitapta bulunmayan önerileride ekledim.
4.aşamaya kadar olan bölümleri düzenledim. 4. aşamanın altından bu aşamaların değiştirilmemiş hali bulunuyor.

GAPS DİYETİ AŞAMALARI:(Değiştirdiğim şekille)

Özel durumlar:

Bazen kişinin sorunları ileri derecede olabilir.Diyete başlamak istemeyebilir. Anoraksiya vb. durumlarda kişi diyete başlamak istemezse ve hiç bir şey yemezse 10 güne yakın bir süre sadece et kemik suyu verilir gün boyu.Bu 10 günlük beslenme şeklini isteyenler uygulayabilir.

Birinci Aşama:

1.Ev yapımı et-kemik ya da balık suyu
2.Ev yapımı et-kemik veya balık suyuyla yapılan çorbalar
Öğün aralarında zencefil/papatya/nane çayı.
Probiyotik Gıda: (ev yapımı fermente sebze suları ve / veya ev yapımı fermente peynir altı suyu, yoğurt veya ekşi krema) ilk 1-5 gün 1-2 tatlı kaşığıyla başlayıp, sonraki 1-5 gün 3-4 tatlı kaşığı. Taa ki her et-kemik suyu veya her çorba kasesine birkaç tatlı kaşığı katıncaya kadar. İshal olan ev yapımı peynir altı suyu veya yoğurt kullanılması tavsiye edilir, kabızlığı olanlar için ise ev yapımı ekşi krema ve fermente sebze suları kullanmalısınız. A2 kazeinden olmalı süt ürünleri fakat süt ürünlerine hazır olmalısınız tüketmek için ondan dikkatli olun.Diyete başlamadan önce zaten probiyotik tüketiyorduysanız onlara devam edebilirsiniz.Bazı ileri derece bağırsak sorunu olanlara pişmiş sebze dahil dokunabilir.
Yağlarıda unutmamalı.(kuruk yağı, kemikteki yağlar vs.)

İkinci Aşama:
Birinci aşama yiyeceklerine ilave olarak:
1.Beyazından dikkatle ayrılmış çiğ organik yumurta sarısını diyete ekleyin. Her çorba kasesine yumurta sarılarını eklemek en iyisidir. Yumurta sarılarını kase başına 3-4 tane veya daha fazla atabilirsiniz.
2. Sakatat (özellikle karaciğer, dalak vs gibi) ve sebzelerle yapılmış buğulama ve güveçleri diyete ekleyin.Et de eklenebilir ama biraz dikkatli olmalı,bağırsağı kaslı yapısından dolayı zorlayabilir ve kabızlık yaşatabilir.
3. Diyete eklediyseniz, evde yapılmış peyniraltı suyu, ekşi krema, yoğurt veya kefirin günlük miktarını artırın.(A2 kazein)
4. Ev yapımı sadeyağını, günde bir tatlı kaşığıyla başlayıp kademeli olarak artırarak diyete katın.

Üçüncü Aşama:

1. Şimdiye kadar diyete kattığınız yiyeceklere devam edin.
2. Günde 1-3 tatlı kaşığıyla başlayıp kademeli olarak artırarak çorbaların içine ezerek karıştırdığınız olgun avokadoyu da dahil edin.(isteğe bağlı)
3. Sadeyağ, kaz yağı, veya ördek yağıyla çırpılmış yumurta. Avokado (eğer iyi tolare ediliyorsa), pişmiş sebze ile birlikte servis edin. Pişmiş soğan sindirim sistemi ve bağışıklık sistemi için özellikle yararlıdır. 4-5 yemek kaşığı herhangi bir hayvansal yağı (kaz, ördek, domuz, vb.) veya sadeyağı tavada eritin, doğranmış büyük bir beyaz soğan ekleyip tencerenin kapağını kapatın ve 20-30 dakika, yumuşak ve yarı saydam hale gelene kadar düşük ısıda pişirin.
4. Lahana turşusu ve fermente edilmiş sebzeleri diyete ekleyin (hastanız bir süredir onların sularını içiyordu). Az bir miktarla başlayıp her yemekte lahana turşusu ve fermente edilmiş sebzeleri 1-4 çay kaşığına çıkarana kadar kademeli olarak artırın.

Dördüncü Aşama:

1. Şimdiye kadar diyete kattığınız yiyeceklere devam edin.
2. Fırınlanmış ya da ızgara etleri kademeli olarak ekleyebilirsiniz (ancak henüz mangal ve kızartma yapmayın). Fazla yanmış veya çok kahverengi kısımları tüketmeyin. Hastanız eti pişmiş sebze ve lahana turşusuyla (veya diğer fermente edilmiş sebzelerle) birlikte yesin.
3.Pişmiş yemeklere soğuk pres sızma zeytinyağı eklemeye başlayın. Her yemekte birkaç damladan, 1-2 yemek kaşığına kadar artırın.
4.Taze sıkma sebze sularına başlayabilirsiniz, örneğin birkaç kaşık havuç suyuyla. Sıktığınız suyun iyice filtreden geçirilmiş ve duru olmasına dikkat edin. Ya olduğu gibi, ya da ılık suyla seyrelterek, ya da içine evde yapılmış yoğurt veya peyniraltı suyu ekleyerek hastanıza verebilirsiniz. Bu suların çok yavaş içilmesi, her yudumun ağızda “çiğnenerek” yutulması gerekir. İyi tolare ediliyorsa kademeli olarak günde bir fincana çıkarabilirsiniz. Bir tam fincan havuç suyu da iyi tolare ediliyorsa, içine biraz kereviz, lahana, marul ve taze nane yapraklarının suyunu ekleyebilirsiniz. Sıkılmış sebze suları açken tüketilmelidir, bu nedenle sabah kalkar kalkmaz veya akşamüstü uygun zamanlardır.İçine çiğ yumurta sarısı ve bol yağ (hindistan cevizi yağı, zeytin yağı, kuyruk yağı, krema vs..) atmayı unutmayın.Yağ ve yumurta sebze suyunun dengeli bir içecek olnasını ve kan şekerini aniden yükseltmemeyi sağlar.

==========================================

(Bu dosyadaki bilgiler, kitaptaki ile aynıdır. Printer / Yazıcı çıktısı alarak, elinizin altında olması ve diyeti uygulamanızda kolaylık olması için hazırlanmıştır.)

GAPS DİYETİ AŞAMALARI:(orjinal versiyon)

Birinci Aşama:

1.Ev yapımı et-kemik ya da balık suyu
2.Ev yapımı et-kemik veya balık suyuyla yapılan çorbalar
Öğün aralarında biraz doğal balla tatlandırılmış zencefil/papatya/nane çayı.
Probiyotik Gıda: (ev yapımı sebze suları ve / veya ev yapımı fermente peynir altı suyu, yoğurt veya ekşi krema) ilk 1-5 gün 1-2 tatlı kaşığıyla başlayıp, sonraki 1-5 gün 3-4 tatlı kaşığı. Taa ki her et-kemik suyu veya her çorba kasesine birkaç tatlı kaşığı katıncaya kadar. İshal olan ev yapımı peynir altı suyu veya yoğurt kullanılması tavsiye edilir, kabızlığı olanlar için ise ev yapımı ekşi krema ve fermente sebze suları kullanmalısınız

İkinci Aşama:
Birinci aşama yiyeceklerine ilave olarak:
1.Beyazından dikkatle ayrılmış çiğ organik yumurta sarısını diyete ekleyin. Her çorba kasesine ve her et-kemik suyu bardağına yumurta sarılarını eklemek en iyisidir.
2. Et ve sebzelerle yapılmış buğulama ve güveçleri diyete ekleyin.
3. Diyete eklediyseniz, evde yapılmış peyniraltı suyu, ekşi krema, yoğurt veya kefirin günlük miktarını artırın.
4. Ev yapımı sadeyağını, günde bir tatlı kaşığıyla başlayıp kademeli olarak artırarak diyete katın.

Üçüncü Aşama:

Şimdiye kadar diyete kattığınız yiyeceklere devam edin.
2. Günde 1-3 tatlı kaşığıyla başlayıp kademeli olarak artırarak çorbaların içine ezerek karıştırdığınız olgun avokadoyu da dahil edin.
3. Günde bir taneyle başlayıp kademeli olarak artırarak diyete krepleri dahil edin. Krep yaparken şu üç gıdayı kullanın: 1) öğütülmüş organik kabuklu yemiş (fıstık, badem, ceviz vb.) 2) yumurta 3) bir parça taze bal kabağı ya da kabak (soyulmuş, çekirdekleri alınmış ve iyice blender’den geçirilmiş). Sadeyağ, kaz veya ördek yağı kullanarak tavada krepleri küçük boylarda kızartın ve yakmamaya dikkat edin.
4.Sadeyağ, kaz yağı, veya ördek yağıyla çırpılmış yumurta. Avokado (eğer iyi tolare ediliyorsa), pişmiş sebze ile birlikte servis edin. Pişmiş soğan sindirim sistemi ve bağışıklık sistemi için özellikle yararlıdır. 4-5 yemek kaşığı herhangi bir hayvansal yağı (kaz, ördek, domuz, vb.) veya sadeyağı tavada eritin, doğranmış büyük bir beyaz soğan ekleyip tencerenin kapağını kapatın ve 20-30 dakika, yumuşak ve yarı saydam hale gelene kadar düşük ısıda pişirin.
5. Lahana turşusu ve fermente edilmiş sebzeleri diyete ekleyin (hastanız bir süredir onların sularını içiyordu). Az bir miktarla başlayıp her yemekte lahana turşusu ve fermente edilmiş sebzeleri 1-4 çay kaşığına çıkarana kadar kademeli olarak artırın.

Dördüncü Aşama:

1. Şimdiye kadar diyete kattığınız yiyeceklere devam edin.
2. Fırınlanmış ya da ızgara etleri kademeli olarak ekleyebilirsiniz (ancak henüz mangal ve kızartma yapmayın). Fazla yanmış veya çok kahverengi kısımları tüketmeyin. Hastanız eti pişmiş sebze ve lahana turşusuyla (veya diğer fermente edilmiş sebzelerle) birlikte yesin.
3.Pişmiş yemeklere soğuk pres sızma zeytinyağı eklemeye başlayın. Her yemekte birkaç damladan, 1-2 yemek kaşığına kadar artırın.
4.Taze sıkma sebze sularına başlayabilirsiniz, örneğin birkaç kaşık havuç suyuyla. Sıktığınız suyun iyice filtreden geçirilmiş ve duru olmasına dikkat edin. Ya olduğu gibi, ya da ılık suyla seyrelterek, ya da içine evde yapılmış yoğurt veya peyniraltı suyu ekleyerek hastanıza verebilirsiniz. Bu suların çok yavaş içilmesi, her yudumun ağızda “çiğnenerek” yutulması gerekir. İyi tolare ediliyorsa kademeli olarak günde bir fincana çıkarabilirsiniz. Bir tam fincan havuç suyu da iyi tolare ediliyorsa, içine biraz kereviz, lahana, marul ve taze nane yapraklarının suyunu ekleyebilirsiniz. Sıkılmış sebze suları açken tüketilmelidir, bu nedenle sabah kalkar kalkmaz veya akşamüstü uygun zamanlardır.
5. Öğütülmüş badem veya diğer kabuklu yemiş ya da çekirdekleri öğüterek elde edeceğiniz unla ekmek yapmayı deneyin. Tarife göre bunun için sadece dört malzemeye ihtiyacınız var (lütfen tarifler bölümüne bakın): 1) kabuklu yemiş unu 2) yumurta 3) bir parça taze kabak veya bal kabağı (soyulmuş, çekirdekleri alınmış, ince doğranmış veya rendelenmiş) 4) biraz doğal yağ (sadeyağ, tereyağı, Hindistan cevizi yağı, ördek veya kaz yağı) ve biraz tuz. Hastanız günde küçük bir parça ekmekle başlayıp miktarı zamanla artırabilir.

Beşinci Aşama:

1. Şimdiye kadarki tüm yiyecekler iyi tolare edildiyse, elma püresi şeklinde pişmiş elmayı da diyete eklemeyi deneyin..
2.Marulun yumuşak kısımları ve soyulmuş salatalıkla başlayarak çiğ sebzeleri diyete ekleyin. Yine küçük bir miktarla başlayıp iyi tolare edildiyse kademeli olarak artırın. Salatalık ve marul iyi tolare ediliyorsa havuç, domates (itüzümü sebzelere karşı reaksiyon yoksa), soğan, lahana v.b. diğer çiğ sebzeleri de ekleyin. Hastanızın sebzeleri iyi çiğnediğinden emin olun ve dışkısını kontrol edin. İshal tekrar başlarsa bu aşamaya hazır değil demektir.
3.Eğer havuç, kereviz, lahana, marul ve naneden yaptığınız sebze suları iyi tolare ediliyorsa içine meyve de eklemeye başlayın: elma, ananas ve mango. Bu aşamada turunçgillerden kaçının.
Altıncı Aşama:
Şimdiye kadar tüketilen gıdaların tümü iyi tolare edilmişse soyulmuş pişmemiş elmayı da eklemeyi deneyin. Elmanın olgun olmasına dikkat edin. Zamanla daha fazla pişmemiş meyve ve bal ekleyin.
Kademeli olarak diyette izin verilen fırında pişmiş kekle diğer tatlıları (tarifler bölümündekiler) deneyebilirsiniz. Tatlandırıcı olarak kurutulmuş meyve kullanın.

Hastanız kişisel semptomlarına göre Giriş Diyetini hızlı veya yavaş tamamlayabilir. Bazıları Giriş Diyetini birkaç haftada, bazılarıysa uzun aşamalarla bir yılda tamamlayabilirler.

En yaygın görülen belirtiler karın ağrısı ve dışkı değişiklikleridir. Diyette bir sonraki aşamaya geçmek için ağrının veya ishalin dinmesini beklemek gerekiyor. Bazı gıdaları diyete, hastanın hassasiyetine göre bu programda belirtilenden daha sonra eklemeniz gerekebilir. Hastanız, Giriş Diyetinin tamamını uyguladıktan sonra her gün et-kemik suyu ve çorba içmeye devam etmeli.

Giriş Diyetinden ve hastanızın başlıca sindirim sorunları giderildikten sonra Tam GAPS Diyetine geçebilirsiniz.

Reklamlar