İnsanın gıdaları

Yarı piramit ve onun dışındakiler bir hayvan türü olan insanın beslenmesi gereken gıdaları gösterir.

Resimdeki yarı piramidin en alt kısmında
The foundations yani temel gıdalar bulunmakta.
Soldan sağa doğru gidersek.
Çimle beslenen hayvan; et-kemik suyu, fermente gıdalar, nemlendirme ve çimlendirme, çiğ yemek, sebze suları, kaliteli su ve tuz ve takviyeler bulunmakta.
Çimle beslenen hayvan; mümkün olduğunca doğal hayvanlardan beslenin deniliyor kısacası.Antibiyotik ve gdo ile beslenen bir hayvanın eti veya diğer bölümleri size yarardan çok zarar verebilir.
Et- kemik suyu; olmazsa olmazlarımızdan bir tanesi.(az pişicek. 4-10 saat).bol et ve biraz kemik
Fermente gıdalar; probiyotik ve diğer yararlı maddeler açısından çok fonksiyonel gıdalardır.Mesela sauerkraut, kvass, kefir vb.. gibi.
Süt ürünleri: Sadece fermente olan süt ürünleri tüketilmeli, kefir ve yoğurt gibi. a2 kazeinden olmalı, a1 kazein çok tehlikelidir.Şahsen süt ürünlerini pek önermiyorum çünkü içindeki kalsiyum kemik kırığını artırıyor ve başka sorunlara sebebiyet oluyor. ( http://www.beslenmebulteni.com/sut-iyi-bir-kalsiyum-kaynagi-midir/ )
Nemlendirme ve çimlendirme; baklagiller, kuruyemişler, sebze tohumları vb.. buna benzer şeyleri çimlendirerek çok daha kolay sindirilebilir hale getirebilirsiniz.Mesela baklagillerde, kuruyemişlerde vb.. tohumlu gıdalarda bulunan nişasta, fitalat vs.. gibi maddeleri onları çimlendirerek yok edebilirsiniz. (türkiyede pek yapılmıyor, ben de yapmıyorum ve önermiyorum açıkçası)
Çiğ yemek; mümkün olduğunca gıdanın işlem görmemiş bir şekilde tüketilmesi gerektiğini söyler.Yumurtadan ete, çiğ süt ile yapılmış fermente ürünlerden sebzeye kadar her şey için geçerlidir.
Sebze suları; güzel detoks yapar.İçinden önemli mineralleri vücudumuza alabiliriz.genelde glisemik indeksi yüksek olur sebze sularının. Vüvudumuza herhangi bir sıkıntı yaşatmaması için içine bolca yağlı gıdalar (hindistan c. yağı, krema vs..gibi) ve yumurta sarısı veya tüm olarak atılır.Liflerden dolayı çok alamadığımız yararlı maddeleri kolaylıkla vücudumuza alabiliriz sebzelerin suyunu sıkarak. (yeşil yapraklı sebzeler sıkıntılıdır baya, içlerindeki oksalatlardan dolayı, meyve şekerden dolayı yasak, lahana gibi sebzeler de yine şekerli olduğundan dikkat edilmesi gerekir. bir gapsliye önermiyorum pek fazla)
Kaliteli su ve tuz; suyumuz temiz olmalı tuzumuz ise doğal (kaya tuzu, deniz tuzu vb. gibi)
Takviyeler; bazılarımızın vücudunda sorun büyük olabilir.Süreci hızlandırma açısından takviyeler bir kurtarıcı gibidir. Gaps diyeti çerçevesinde azami miktarda kullanılıp sonra yavaş yavaş kesilir.Unutulmamalıdır ki kullanacağınız takviyelerin içeriğinde size zarar verecek hiçbir şey olmamalı.

Yarı piramidin 2. basamağında
Hayvansal protein ve nişastasız sebzeler bulunmakta.

Hayvansal protein; tek protein kaynağımız ve bize yaşamsal amino asitleri, vitaminleri vb. sağlayan gıdalar.Yumurta, her türlü hayvan sakatatı (ciğer, dalak vs) ve eti.
Nişastasız sebzeler; glisemik indeksi yüksek olanlara dikkat etmeli.
İçlerinde anti birçok madde barındırırlar.Bizleri mevsimlere hazırlıklı hale getirirler.Aynısı sebze suları içinde geçerli. Lektin içeren sebzelere (itüzümü ailesi) dikkat! (domates, patlıcan, biber vb.)

Yarı piramidin üst kısmında.
Enerji kaynağımız yağlar bulunmakta.

Bitkisel yağlar; anti birçok madde içerirler.Hindistan cevizi yağında medium chain triglycerides yani mct bulunur ve sindirilmeden beyine enerji kaynağı olur. Omega 6 içeren yaplardan uzak durmanızı öneririm

Hayvansal yağ; gün içerisinde tüketmezsek olmaz.Vücudumuz için en önemli yağ.İç yağları, kuyruk yağı vb.

Yarı piramidin dışında;
Baharatlar, şifalı otlar, güneş vs..

Bu listedeki gıdalar GAPS protoklü izleninerek tüketilmeye başlanmalı.

 

13308284_285583451778095_1533287639638786019_o