D VİTAMİNİ SENTEZLEYEBİLMEK İÇİN; 

NE ZAMAN, NE KADAR, NEREDE, NASIL  GÜNEŞLENMELİYİZ?

Ne zaman? Öğle saatinde (1), (2), (4), (5), (6)

Ne kadar? En fazla 20-30 dakika (1), (2), (4), (5), (6)

Nerede? Doğada, açık ve bulutsuz havada. (7)

Nasıl? Koruyucusuz, (1), (2), (4), (6) vücudun her yerini güneşte bırakarak ve gözleri koruyarak. (6)

Güneşlendikten sonra sıcak su ile yıkanmamak, keselenmemek gerekiyor. Ilık ve soğuk su ile duş alabilirsiniz. (2), (4)

Duştan sonra cildi nemlendirmek için de zeytinyağı + kantaron yağı + lavanta yağı ile yapacağınız karışımı kullanabilirsiniz. Kendi doğal karışımınızı benzer malzemelerle oluşturabilirsiniz. Biz yiyemeyeceğimiz hiçbir ürünü vücudumuza sürmüyoruz.

Gazetelere, televizyonlara çıkacak olan bazı uzmanlar daha önceki senelerde olduğu gibi “11:00 – 16:00 saatleri arsında güneşe çıkmayın!” diyecek. Bazı uzmanlar ise bunun tam tersini “öğle saatlerinde güneşe çıkın!” diyecek. Peki, biz ne zaman güneşe çıkacağız? Neden bu görüşler birbirinden farklı. Hangisi doğru söylüyor? Bu soruların cevaplarını çeşitli kaynaklardan derleyerek yukarıda şematize ettik.

Tıp biliminde bilgiler sürekli güncelleniyor. Maalesef bazı doktorlar yenilikleri zamanında takip etmiyor veya edemiyor dolayısıyla da bazı doktorların bilgileri eskide kalmış hatalı bilgiler olabiliyor. Bazı doktorlar yenilikleri takip etmekte öncü oluyorlar, maalesef bu doktorlar şiddetle karşı çıkışlar ve itirazlara maruz kalıyorlar. (Örneğin Prof. Dr. Canan Karatay) Bazı doktorların ise görüşlerini değiştirmesi için biraz zaman gerekiyor ki hiç değiştirmemekten iyi.  (Örneğin Prof. Dr. Osman Müftüoğlu)

PROF. DR. CANAN KARATAY’IN GÖRÜŞÜ (Yıl 2011)

“Koruyucu olarak güneş kremi, kullanılmamalı ve öğle saatlerinde 20 dakika civarında güneşte kalınmalıdır.” (1)

 PROF. DR. AHMET AYDIN’IN GÖRÜŞÜ: (Yıl 2013)

“Güneşin dik geldiği öğle saatlerinde yani gölgenizin boyunuzdan daha kısa olduğu saatlerde güneşlenin.”(2)

PROF. DR. OSMAN MÜFTÜOĞLU’NUN GÖRÜŞÜ: (Yıl 2013 – 2015)

Prof. Dr. Osman Müftüoğlu 4 Mayıs 2013 ‘te “Yazın güneş ışınlarının kanserojen etkisinin arttığı 11.00-15.00 arasında güneşten uzak durun, kış aylarında ise aksine bu saatlerde güneşlenmek D vitamini üretiminizi tetikliyor.” derken (3)

2015 yılında ise bu görüşünün tam tersini söylüyor ve diyor ki;

D vitamini üretimi en iyi öğle saatlerinde oluyor. Sizleri sürekli olarak -cilt kanserlerinden korumak amacı ile- sabah 10 ya da akşamüzeri 16 civarı güneşlenmeye yönelttiğimiz günler geride kalmış gibi görünüyor. Günün erken ya da geç saatlerinde daha çok UVA ışınları alıyoruz.
UVA ciltteki melanin hücrelerini uyararak bronzlaşmayı, yani kararmayı artırabiliyor ama D vitamini üretimine bir katkı sağlamıyor.
D vitamini öncüsü maddeyi –kolekalsiferol- parçaladığından üretimi aksatıyor.
UVA’nın yarattığı önemli bir problem daha var: UVA ile gelişen aşırı bronzlaşma UVB ışınlarının cildin derin tabakalarına temasını engelleyerek D vitamini üretimini bloke edebiliyor.
Kısacası “marsık gibi yanmak” bedene binlerce ünite D vitamini depolamak anlamına gelmiyor, hatta tersi bile söz konusu olabiliyor.
Öğle saatlerinde koruyucu sürmeden kısa süreli güneşlenmeler yaparak ve bunu cildiniz kararmadan izleyen günlerde tekrarlamak, cilde D vitamini ürettirmenin en etkili yollarından biri.
” (4)

TÜRK DERMATOLOJİ DERNEĞİ ÜYESİ PROF. DR. EMEL ÖZTÜRK’ÜN GÖRÜŞÜ: (Yıl 2015)

GÜN ORTASINDA GÜNEŞLENİN
Kemik sağlığı için elzem bir vitamin olan D vitaminin, aynı zamanda bağışıklık sisteminin sağlıklı çalışması, kas sağlığı, deri sağlığı ve beyin gelişiminde de önemli rol oynadığını söyleyen Prof. Dr. Durmaz:  D vitamini sentezinin en yüksek seviyede olduğu saatlerin UVB maruziyetinin yüksek olduğu gün ortası saatleri olduğunu belirtti.” (5)

DR. MERCOLA’NIN GÖRÜŞÜ (2011)

Seviyenizi optimize etmek için (D vitamini) cildinizin geniş bir bölümünü güneşe maruz bırakmalısınız ve bunu birkaç dakikadan daha uzun süre yapmalısınız. Yaygın inancın aksine, D vitamini üretebilmek amacıyla güneşte kalmak için en iyi zaman güneş saatine göre öğle saatidir. ” (6)

Umuyoruz ki dermatologlarımız ve bazı doktorlarımız bu bilimsel bulguları en kısa zamanda öğrenir ve insanları yanlış zamanlarda yanlış sürelerle güneşlenmeye yönlendirmezler.

Biz 2011 yılından beri öğle saatleri 20 dakika koruyucusuz olarak güneşleniyoruz. Bu yıldan beri bir kez olsun soyulmadık. Tam tersine o kadar sağlıklı bir görüntümüz oldu ki herkes “ne güzel yanmışsınız” dedi. İlk yıllarda çeşitli bahanelerle her gün güneşe çıkmıyorduk. Nasıl olsa takviye alıyoruz diye bakıyorduk. Daha sonra okuduğumuz yabancı yayınlar ve şu anda hazırlığını yaptığımız D VİTAMİNİNİN YARILANMA ÖMRÜ’NE ilişkin bilgileri öğrendikten ve rahmetli Prof. Dr. Ahmet Aydın Hocamızın söyledikleriyle birleştirdikten sonra hayret uyandıran sonuçlarla karşılaştık. Bu olayı biraz açıklamak istiyorum.

Biz 2011 –  2104 arasındaki yaz aylarında ara sıra güneşlendik ve ayda bir kez de 300.000 ünitelik ampulü kalçadan yaptırdık.   D Vitamini değerlerimiz yaz sonunda 100 ng/ml civarındaydı.

2015 yazında eşim Nurçin bir süre İngiltere’de idi o yeterince güneşlenemedi ara sıra güneşlendi ve ayda bir adet 300.000 ünitelik iğne yaptırdı. Yaz sonunda D Vitamini değeri 97 ng/ml idi. Ben (Okan) her gün (bütün yaz boyunca hiç aksatmadan) 20 dakika KORUYUCUSUZ olarak evimizin bahçesinde çıplak güneşlendim. Ayda bir kez de 300.000 ünitelik iğne yaptırdım. Rahmetli Ahmet Aydın Hocamızın da önerdiği gibi yaz boyunca hiç keselenmedim ve sıcak duş alıp vücudumun D Vitamini sentezlemesine engel olmadım. Sonuç gerçekten çok şaşırtıcı çıktı. D Vitaminim yaz sonunda 254 ng/ml ye ulaşmıştı. Bu yaz hiç iğne yaptırmadan deneyeceğim ve sonuçları sizlerle paylaşacağım.

Kaynaklar

  1. Karatay, Prof. Dr. Canan Efendigil, Karatay Diyeti’yle Yaşam Boyu Sağlık, HayyKitap, 2011, Sayfa 185.
  2. http://beslenmebulteni.com/beslenme/?p=397
  3. http://www.hurriyet.com.tr/gunesten-faydalanma-rehberi-23207832
  4. http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/osman-muftuoglu_96/bu-yaz-d-vitamini-stoklayin_29418952
  5. http://www.turkiyegazetesi.com.tr/saglik/287947.aspx
  6. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/06/16/sun-can-protect-you-against-skin-cancer.aspx
  7. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/07/30/increase-vitamin-d-levels.aspx

D VİTAMİNİ VE GÜNEŞLENMEYLE İLGİLİ DİĞER DOSYALARIMIZ

  1. Güneşlenme takvimi. http://woto.com/guneslenme-takvimi
  2. Güneşlenme takvimi uygulaması http://woto.com/gunes
  3. Prof. Dr. Osman Müftüoğlu’nun D Vitamini hakkındaki görüşleri ve değerlendirmemiz. http://woto.com/dvitamini-om

Sağlıklı Yaşıyoruz ailesinden

Reklamlar